Profilaktyka zdrowotna w Żłobku Miejskim w Tychach
Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Utrwalone w tym czasie przyzwyczajenia
i nawyki decydują o jego późniejszym stylu życia, dlatego w naszym Żłobku staramy się jak najwcześniej rozpoczynać edukację zdrowotną czynnie włączając rodziców i opiekunów w cały proces. Kładziemy nacisk na wiedzę o zdrowiu i sposobach jego ochrony ale również na dostarczaniu dzieciom argumentów, które świadczą o korzyściach płynących z dbania o własne zdrowie.
W okresie żłobkowym dominuje wczesna faza profilaktyki zdrowotnej i obejmuje wszystkie działania, które skupiają się na kształtowaniu prawidłowych wzorców zdrowotnych.
Jest to przede wszystkim edukacja na temat czynników ryzyka sprzyjających zachorowaniu a także codziennych zachowań, które mają negatywny wpływ na zdrowie.
Prowadzone przez nas formy profilaktyki to:
a. pogadanki merytoryczne z personelem,
b. zajęcia i zabawy edukacyjne z dziećmi poruszające zagadnienia z zakresu zdrowia, profilaktyki i higieny dostosowane do ich wieku,
c. gazetki tematyczne dla rodziców i opiekunów dzieci dotyczące zagadnień związanych ze zdrowiem i higieną,
d. rozmowy indywidualne z rodzicami.
Profilaktyka zdrowotna realizowana jest w Żłobku dwupoziomowo:
– zależnie od dzieci – prowadzona przez opiekunki dziecięce,
– niezależnie od dzieci – na poziomie Żłobka.
Oba poziomy występują jednocześnie i wzajemnie się przenikają.
ELEMENTY PROFILAKTYKI | Realizowane z dziećmi w formie zabaw i zajęć edukacyjnych dostosowanych do wieku i zgodnych z najnowszymi osiągnięciami nauki | Realizowane poza dziećmi, na poziomie Żłobka jako instytucji opiekuńczo wychowawczej i edukacyjnej. |
---|---|---|
Higiena żywności i żywienia | Nauka prawidłowego spożywania posiłków, zajęcia na temat zasad zdrowego żywienia (poznawanie owoców, warzyw, unikanie słodyczy i dań przetworzonych , korzyści wynikające z picia wody). | Przestrzeganie zasad GHP i GMP oraz systemu HACCP, tworzenie jadłospisów w oparciu o wytyczne Instytutu Żywności i Żywienia. |
Higiena osobista i otoczenia | Nauka prawidłowego mycia rąk, korzystania z toalety, zajęcia edukacyjne dotyczące codziennej higieny osobistej, mycia zębów i ubierania stosownie do pogody. | Wietrzenie, nawilżanie i ozonowanie pomieszczeń, dezynfekcja zabawek i sprzętu. |
Higiena psychiczna dziecka | Zajęcia edukacyjne na temat akceptacji, budowania więzi w grupie, złego wpływu hałasu. Ćwiczenia z radzenia sobie w trudnych sytuacjach. | Minimalizowanie hałasu w czasie zajęć, unikanie stresujących sytuacji, poszanowanie intymności dzieci. |
Propagowanie aktywności fizycznej | Zabawy ruchowe o charakterze gimnastycznym, ogólnorozwojowym. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu w pomieszczeniach i na świeżym powietrzu. | Sprzęty gimnastyczne i wyposażenie placu zabaw, dostosowane do wieku dzieci z wymaganymi certyfikatami CE. |
Profilaktyka wad postawy | Nauka prawidłowego siedzenia przy stole i podczas zabaw (siadanie skrzyżne, unikanie siadania w literkę „W”). | Wyposażenie sal pobytu (krzesła i stoły), łazienek dostosowane do wzrostu dzieci; dbałość o utrzymywanie właściwej postawy ciała dzieci w czasie wszystkich aktywności. |
Profilaktyka chorób zakaźnych | Nauka korzystania z chusteczek higienicznych, zasłaniania ust podczas kaszlu lub kichania, mycie rąk po czynnościach higienicznych i przed jedzeniem. | Regularne badania personelu, przestrzeganie zasad minimalizujących rozprzestrzenianie chorób, dezynfekcja pomieszczeń w których przebywają dzieci. Izolowanie dzieci z podejrzeniem choroby zakaźnej lub pasożytniczej. |
Bezpieczeństwo podczas zabawy i w życiu codziennym | Nauka właściwego zachowania podczas zabawy (rzucanie zabawkami, zachowania agresywne w stosunku do innych dzieci: popychanie, gryzienie itp.). Ćwiczenie asertywności dzieci w stosunku do obcych dorosłych. | Stosowanie zasad BHP, szkolenia personelu, propagowanie zachowań bezpiecznych dla dziecka i jego otoczenia. Regularne szkolenia personelu z zakresu udzielania pierwszej pomocy. |